1. Je bent hier:

Naar Bad Urach

Indicatie Utrecht-begin route: 620 km
Indicatie Antwerpen begin route: 590 km

Een korte inrijdroute naar het hotel in het centrum van Bad Urach. Je kunt een ommetje wandelen langs de vele vakwerkhuizen en de start van je reis vieren op een terrasje.

Bad Urach-Malles

350

Je begint met een bredere weg met mooie doorgaande bochten door het groen. De Schwäbische Alb op z’n mooist. Na een koffiestop in een gezellige stad aan de Donau, een vlot doorgaande weg door velden en langs dorpen voor een kort snelwegtraject richting Füssen. Via de Oberjochpas slinger je de Oostenrijkse grens over. Je kunt even lekker los gaan op de mooie, bochtige Hahntennjochpas en koerst daarna via de Reschenpas, langs de “verdronken” kerktoren naar Malles, net over de Italiaanse grens.

Malles A

208

De Stelvio dag begint met een idyllische weg naar Zwitserland. Aldaar een hele rustige bergpas door het Zwitserse Nationaal Park. Mooie ruime bochten en een goed wegdek. De koffiestop is in het historische plaatsje Zuoz. Dan pak je de spectaculaire Berninapas, mooi rijden, mooi kijken! Via het dal van Livigno, een belastingvrije zone, zet je koers naar de pas der motorrijders. Je gaat via 36 bochten naar de top. Dit is de minder gefotografeerde kant van de pas met weidse vlaktes en kleine tunneltjes. Op de top is het hoogzomer en in het weekend een gekkenhuis, maar je hebt er wel mooi zicht op de meest gefotografeerde 48 krappe (haarspeld)bochten die je weer naar beneden brengen. Na de lange afdaling ben je snel weer terug bij het hotel.

Malles-Molveno

214

Een prachtige dag met veel verschillende indrukken. Allereerst de Zwitserse Umbrailpas met heerlijke doordraaiende bochten en fraai uitzicht. Dan de indrukwekkende Gaviapas, één van de hoogste paswegen van Europa. Op deze soms smalle, maar rustige pas hangt een bijzondere sfeer. Men geeft elkaar de ruimte en iedereen lijkt onder de indruk van de imposante natuur. Je route gaat verder langs veel wintersportgebieden met altijd zicht op de bergen. Drukkere en hele rustige pasjes en wat doorsteekjes brengen je bij het meer van Molveno.

Molveno A

254

Een bochtenfeest! Je klimt op door wijnvelden met fenomenaal zicht op de grillige bergen en rijdt verder over een smallere weg door het bos. De koffiestop is bij de “Piramides” van Segonzano, 20 meter hoge zandsteenpieken uit de ijstijd. Vervolgens smalle en bredere passages door de bomen, langs dorpen en velden aansluitend op een frisse groene pas met wederom veel bochten. Een afsteekje leidt je naar een mooigelegen restaurant voor de lunch. De uitsmijter van de dag is de Passo della Mendola, strak wegdek en racebaanbochten die je eenmaal boven, nog eens rustig vanaf het terras kunt bestuderen. De terugweg is makkelijk door de appelboomgaarden. Route A is volbracht!

Molveno B

227

Een route langs de mooie meren van Trentino. Nadat je Molveno achter je hebt gelaten eerst een stuk wat meer doorgaande weg, die je een paar keer verlaat voor een mooi klimmetje op de bergflanken. Dan kom je bij het relatief rustige Lago D’Idro wat je rondt en aanlegt bij een hoger gelegen restaurant voor een lunch met zicht op het meer. Je vervolgt je weg binnendoor, via een heel pakket aan bochten, naar het grote, toeristische Gardameer. Je rijdt afwisselend hoog boven en dicht langs het meer met steeds prachtig zicht op alle bedrijvigheid op het meer. Boten en surfers op het meer, restaurants en mooie huizen aan de oevers. Kleurige bougainville, hoge cypressen en mooie steden maken het plaatje compleet. Een laatste pauze brengt je tot aan de haven van het sfeervolle Riva Del Garda waar op een terrasje het mediterrane leven aan je voorbijtrekt. Dan weer terug naar de rust en landelijke wegen, terug naar je “eigen” meer en het hotel. Wie nog geen genoeg heeft van al het water, kan een duik nemen in het zwembad.

Molveno C

221

Lekker sturen door de groene vruchtbare omgeving. Vandaag zie je oneindig veel appelboomgaarden, meertjes, rivieren en leuke berghutten. Geen ander doel dan ongestoord toeren. Na zo’n 50 kilometer kijk je uit over het stuwmeer Santa Giustina en wat later kun je een eigen versnapering nuttigen aan een watervalletje. En verder gaat het weer over rustige kronkelwegen naar een relaxt bergrestaurant voor een lunch in de tuin. Na de lunch pak je de draad weer op; bochten, uitzicht, rust en ruimte.

Molveno D

217

Een prachtige route over hoge toppen met spectaculair uitzicht. Je koerst langs Lago di Cavendine, prachtig gelegen onder een enorme rotswand. Dan een mooi, heel rustig maar zeer bochtig traject omhoog met een welverdiende koffiestop. Je vervolgt met een rustig pasje, steekt de snelweg over naar het toetje van vandaag de Monte Bondone, ’s winters het skigebied van Trento, ’s zomers een paradijs voor fietsers en motorrijders. Prachtig uitzicht op de bergen en de stad Trento, eindeloze bochten en een restaurant met weergaloos panorama! Op weg naar het hotel tik je Trento aan en klimt weer snel op naar Molveno.

Molveno-Oetz

226

Van Italië naar Oostenrijk via o.a. de Passo Mendola, die je al kent van route A, maar geen straf om nog eens te rijden. Dan richting Bolzano en door de bergen naar Merano en de aanloop naar de indrukwekkende Timmelsjochpas. Halverwege de pas steek je de Oostenrijkse grens over. Als je de pashoogte van ruim 2500 meter bent gepasseerd kun je het in 2016 geopende grote motormuseum bekijken met motoren uit begin 1900. Er is bovendien een trendy restaurant om weer helemaal op adem te komen. Je zakt nog verder af en doorkruist o.a. de wintersportplaats Sölden op weg naar einddoel Oetz.

Oetz-Bad Urach

267

De ochtend start met een landelijk traject over de groene bergflanken. Daarna wat drukte rondom Imst, wat je weer snel vergeet als je andermaal de Hahntennjochpas oversteekt, nu vanaf de andere kant. Via het Tannheimertal ga je richting Duitsland en pak je circa 50 kilometer snelweg. Eenmaal weer op de rustige Duitse binnenwegen kun je leuk lunchen aan de poort van het grote, van oorsprong Benedictijner klooster in Ochsenhausen. Je slingert verder door het Duitse landschap en bereikt uiteindelijk bekend terrein; het centrum van Bad Urach.

Naar huis

Indicatie einde route-Utrecht: 620 km
Indicatie einde route-Antwerpen: 590 km

Een laatste, korte route die je begeleidt naar de snelweg A8 richting het noorden.