Naar Oetz
39
Indicatie Utrecht-start route: 825 km
Indicatie Antwerpen-start route: 795 km
Van Nederland naar Oetz is het een flink stuk rijden, vertrek vroeg en neem er ruim de tijd voor! Omdat het een lange reisdag is levert MoorMotor voor de eindspurt niet echt een route, maar een beschrijving hoe je het beste aan kunt rijden richting Oetz. Om het snelweggevoel achter je te laten wel een piepklein doorsteekje, maar verder toch vooral snel richting het hotel voor welverdiende rust en een terrasbezoek.
Oetz A
279routeverkorting 201 km
Met het rondje Oetz verken je het Tiroler landschap. Omdat de snelwegkilometers je wellicht nog in de benen zitten, kun je halverwege ook kiezen voor een route-verkorting. De route begint in een prachtig stukje Tirol; veel groen, bossen, dorpjes, bruggen en watervalletjes. Dat alles met flinke hoogteverschillen en pittige bochten; Nederland is ver weg! Dan het echte sturen op de Hahntenjochpas en het in het Namloser Tal; dansen van bocht naar bocht op alweer goed asfalt. Wie niet kiest voor de routeverkorting kan een verfrissende duik nemen in de Plansee. Na de Plansee rijd je Duitsland binnen alwaar je in Garmisch Partenkirchen een bezoek kunt brengen aan de skischansen, bekend van de wedstrijden op nieuwjaarsdag die daar al sinds 1953 worden gehouden. Uiteindelijk koers je via het Sellraintal weer richting Oetz.
Oetz-Col di Rocca
275
Een lange, maar erg mooie route. De route naar Italië start over de doorgaande weg naar Sölden. Dan sla je af naar de Timmelsjoch, een kale, ruige pas van ruim 2500 meter met fenomenaal uitzicht. Het hoogteverschil wordt in slechts 12 haarspeldbochten overbrugd. Eenmaal in Italië is het wegdek misschien iets minder, maar de bochten rijgen zich aaneen op de verschillende passen. Naarmate je rit vordert, wordt het landschap vriendelijker en groener. De imposante bergkolossen, plat of juist scherp getand, zie je al geruime tijd liggen. Bij Bolzano zak je via een lekker pakketje tornanti (haarspeldbochten) nog verder af, waarna je je kunt opmaken voor het laatste deel van de route. Aan het einde van de Passo Fedaia ligt Col di Rocca waar je jezelf kan belonen met een echt Italiaans ijsje op het terras!
Col di Rocca A
220
Hoewel in kilometers niet eens zo lang, heb je voor deze route de tijd nodig. Deels omdat er zo veel moois te zien is en deels omdat je op de soms smalle wegen niet zo’n hoog tempo kunt rijden. Je koerst over de mooiste passen met eindeloos veel (haarspeld)bochten en hebt waanzinnig uitzicht. Brede wegen, smalle pasjes, hoog op een kale berg of juist door de bomen. Zo nu en dan kun je even ontspannen in een groen dal, maar vaak gaat dat weer over in een bochtig traject. Via een laatste passendriehoekje kom je weer bij de Fedaia waarna je snel "thuis" bent.
Col di Rocca B
206
Dit rondje start buiten de grote gebaande paden; je rijdt via landelijke verlaten wegen. Dan natuurlijk weer een aantal passen, waaronder de Passo Rolle, een waar bochtenfeest. Vervolgens naar een prachtig nauw dal waar de weg zich door de hoge rotsen boort. Veel groen, erg rustig, hoge bergwanden en donkere tunneltjes. Even toeteren voordat je zo’n tunneltje inrijdt is hier niet onverstandig. Je kunt een pauze maken bij een mooi gelegen bar aan het stuwmeer. Vervolgens richting bewoonde wereld via een grotere weg waar je het tempo weer op kunt voeren. Afsluitend twee wat kleinere passen die je weer begeleiden naar het hotel.
Col di Rocca C
213
Er zijn nog steeds passen die je nog niet hebt gereden, waaronder de prachtige Sella pas. De pas krult zich langs de enorme rotskolossen, een magnifiek gezicht. Het middeldeel van deze route is anders; een groene vallei, vriendelijk, minder hoogteverschil en weids uitzicht. Je kunt een klein gerestaureerd kasteeltje bezoeken wat mooi in de heuvels ligt. De weg ernaartoe heeft een stijgingspercentage van 28%, even een aanloopje nemen! Een andere leuke stop is bij de Karersee. Een smaragdkleurig meer waar de toppen van het Latemar Massief in weerspiegeld worden. Ben je weer helemaal op adem, dan zijn er weer passen tot besluit!