1. Je bent hier:
  2. home
  3. individuele reizen
  4. pyreneeen
  5. motorroutes franrijk-pyreneeën

Motorroutes Franrijk-Pyreneeën

Naar Ribeauvillé

65

Indicatie Utrecht-start route: 600 km
Indicatie Antwerpen-start route: 500 km

Dit is de inrijdroute van onze Elzas-Vogezenreis

Ribeauvillé-Nantua

398

Van de Elzas naar de Jura. De etappe start met wegen langs wijnvelden, kleurige dorpen en door bossen. Veelal rustige slingerwegen. Daarna pak je een stuk snelweg richting de Jura. Via een landelijk traject koers je richting Ornans waar je een prima stopje kunt maken bij een restaurant aan de oever van de rivier. Je vervolgt je weg door de Vallée de la Loue langs fotogeniek Lots en een mooie kloof. Vervolgens slinger je door de wintersportregio van de Jura. Een hoogvlakte op zo’n 1100 meter compleet met skischans, huskyfarms en skidorpen die er buiten het skiseizoen wat verloren bij liggen. Einddoel is het hotel aan het grote meer van Nantua, waar je een drankje kunt drinken aan het water.

Nantua- Sainte Enimie

395

Van de Jura naar de Cevennen. Je verlaat Nantua langs het meer. Daarna volgt een snelwegtraject richting Lyon. Na zo’n 2,5 uur laat je de drukte achter je en kun je pauzeren in een gezellig dorpje op het platteland. Je gaat via prettig doorgaande wegen naar het piepkleine, maar mooie dorpje Pradelles. De route leidt je door het oude centrum, onder de stadspoort door. Op het pleintje bij de fontein zit een leuk restaurantje met ijs, crêpes en hartige happen.
Het laatste traject is door het nationaal park Cevennen en de Gorges du Tarn. Een indrukwekkend landschap met diepe kloven en mooie vergezichten; heerlijk sturen, prachtig kijken! De verblijfplaats is al even aantrekkelijk; het schilderachtige middeleeuwse dorpje Sainte Enimie.

Sainte Enimie-Vielha

419

Van de Cevennen naar Spanje. Andermaal de Gorges du Tarn richting Millau met de indrukwekkende brug. De route gaat onder de brug door, je hebt meer dan genoeg gelegenheid voor een foto van het bijna 2500 meter lange, ingenieuze bouwwerk. De hoogste pijler is 343 meter en daarmee iets hoger dan de Eifeltoren. Je laat de Tarn nog niet los, maar blijft de rivier volgen via een smalle, heel rustige weg. Veel groen, kleine dorpjes, een enkele auberge en leuke picknickplaatsen. Tunneltjes, soms erg donker, door de bergen en bruggetjes die je van de ene kant van de Tarn naar de andere kant “vervoeren”. Natuurlijk nog een late lunch in deze mooie ambiance. Het snelwegtraject zit hier in de namiddag. Aansluitend koers je over een vlotte doorgaande weg naar Vielha, net over de Franse grens.

Vielha A

290

Je klimt op naar 2100 meter, de wintersportregio van Val d’Arran. Een weg met ruime bochten. In het skigebied Baqueira zijn alle hotels en liften met zomerreces. De bergen zijn nu voor de koeien en paarden die langs de weg grazen. Je maakt een prachtig ommetje langs een mooi stuwmeer, een oase van rust. Je rijdt dicht langs de oever en via de stuwdam weer terug naar de doorgaande weg. Dan sla je af voor een fantastisch stuurfeest, 35 kilometer bochten en goed asfalt. Tijd voor een verlate lunch, de Spaanse flow, waarna je de route afmaakt via fijne bredere wegen.

Vielha B

280

Een rondje machtig sturen en prachtige vergezichten. Je volgt de rivier, met aan weerszijden indrukwekkende rotsen. De koffiepauze is in het fraaie bergdorpje Roda de Isabena, hoog gelegen op de berg met vanzelfsprekend weids uitzicht over het dal. Isabena heeft een imposante romeinse kathedraal en een mooie, serene kloostertuin. Daarna koers je verder over bijna verlaten wegen met fenomenaal uitzicht op de vallei en de besneeuwde bergtoppen. Wat een landschap, wat een overmacht aan bergen en altijd maar die roofvogels die boven de bergtoppen cirkelen. Op het marktplein van Tremp kun je een restaurantje uitzoeken voor de lunch waarna je je weg vervolgt langs de roodgekleurde rotsen, akkers en soms kleine wegen door het groen voor de eindspurt via de wintersportregio naar Vielha.

Vielha C

265

De route start met een vlot doorgaande weg met lange bochten. Dan rijd je een smalle kloof in, de rotswanden tornen hoog boven je uit. Je vervolgt met een doorgaande weg naar het prachtige middeleeuwse centrum van Ainsa. De entree via de citadel leidt je naar het grote vierkante Plaza Mayor met arcades, restaurantjes en winkeltjes. Maak ook eens een wandeling door de straatjes en langs het kerkje. De weg vervolgt richting Bielsa langs de rio Cinca. Je kunt stoppen bij verlaten tunneltjes van de oude weg naar Bielsa, leuk om even te kijken. Als je je zwemspullen meeneemt kun je in de rivier afkoelen. Dan kom je aan Franse zijde en maak je via de nodige haarspeldbochten een fikse afdaling. Via de Col de Peyresourde, die al vanaf 1910 met regelmaat is opgenomen in een etappe van de Tour de France, rijd je naar Bagneres de Luchon, bekend van de thermale baden en slinger je weer terug naar Spanje.

Vielha-Ochagavia

300

Van oost naar west over de bekende cols van de 1e en hors categorie. Zoals de Aspin, een groene pas met een smaller wegdek. Dan een lange aanloop naar de fantastische Tourmalet. Je deelt de weg met schapen en uiteraard veel wielrenners. Het is een prachtige klim. Op de top kun je prima lunchen en genieten van het uitzicht. De afdaling gaat over nieuw, snaarstrak asfalt, je volgt de rivier die in 2013 ver buiten z’n oevers trad en hele stukken van het wegdek wegspoelde. Op naar de Col d'Aubisque. Je rijdt dicht langs de bergwand door veel tunneltjes, een mooi traject. Na een welverdiende pauze worden de cols wat lager en groener. Je rolt vanzelf Spanje weer binnen. Einddoel is Ochagavia, de uitvalsbasis voor de komende dagen.

Ochagavia A

240

Je hebt 8 kilometer om wakker te worden, daarna beginnen de bochten en die houden niet meer op. De Col de la Pierre tussen Spanje en Frankrijk is prachtig om te rijden en te kijken. Dan een landelijk traject richting het kleurige vestingstadje St. Jean Pied de Porte. Veel drukte en gezelligheid, toeristische winkeltjes, geplaveide straatjes en genoeg restaurants om uit te kiezen. Via de nodige bochten koers je naar het druk bezochte bedevaartsplaatsje Roncesvalles, waar veel pelgrims onderweg naar Santiago de Compostela een tussenstop maken. Maar jij gaat niet naar Santiago, maar gewoon verder met lange bochten. Een rustige weg rond een groot stuwmeer. Je sluit de dag af met een hele serie pittige bochten van de Valle de Roncal, leef je uit!

Ochagavia B

250

De route gaat richting de groene dalen van Anso en Hecho. Alweer een prachtige omgeving met grillige rotspieken. Het is kijken of sturen, beide is teveel. Je waant je even op een ware racebaan. Daarna rechtuit, hier kun je even om je heen kijken. Je neemt zelfs wat afstand van de Pyreneeën, maar het silhouet van de scherp getande bergen is nooit ver weg. Uiteindelijk kom je in Sos, smalle straatjes, pleintjes en poorten. Authentiek en weinig toeristische opsmuk, met wat fantasie waan je je in de 14e eeuw. Na Sos ligt er alweer een stuwmeer op je te wachten gevolgd door een “circuit traject”. In de juiste cadans naar huis.

Ochagavia C

225

Een route waar het gaat om sturen en niets dan sturen. Brede wegen, smalle wegen, korte en lange bochten. Na 70 kilometer een koffie pauze bij een klein restaurant aan het begin van een prachtige, smalle doorsteek. Veel groen en overhangende bomen. Dan even wat dorpjes richting een nieuwe col. Omhoog nog veel groen en bomen, naar beneden rijd je langs de kale bergwand en zakt gestaag weer af. Nog meer bergen en bergtoppen met restaurantjes. Kaal, ruig en mooi uitzicht. Ter afsluiting een laatste steile afdaling waarna je aansluit op de inmiddels bekende weg naar Ochagavia.

Ochagavia-Sainte Enimie

560

Een lange reisdag omdat je veel kilometers moet overbruggen naar Sainte Enimie. Je verlaat Spanje via een dan inmiddels bekende pas. In het oude centrum van Navarreux kun je pauzeren. Dan een flink deel snelweg en provinciale weg richting de Cevennen. Het laatste half uur is weer in stijl. De Tarn ligt er nog net zo bij als je hem had achtergelaten. Je rijdt hoog boven de rivier en zakt wederom af naar Sainte Enimie.

Sainte Enimie A

85

Een rustpunt, een dag om door de steile geplaveide straatjes van Sainte Enimie te slenteren, met een kano over de rivier te glijden en om een kort maar prachtig (foto)rondje per motor te maken. Een route langs de Gorges du Tarn en de Gorges de la Jonte. Neem de tijd voor de charmante plaatsjes, de overhangende rotsen, de zuigende dieptes en de altijd aanwezige rivier!

Sainte Enimie-Nantua

426

Een route vol bochten die je terug brengt in de Jura. Hoewel qua afstand de nodige kilometers, is het door de vaak wat bredere wegen een prettig toerdag. Het eerste half uur rijd je dicht langs de diepe kloof met de rivier ver beneden je. Mooi kijken, dorpjes, campings en goed zicht op de kasteelruïne van Castelbouc. Daarna wordt de weg breder met veel lange bochten. Het contrast met de smalle doorsteek is groot. Een weggetje door het groen, langs een paar mini dorpjes. Na een pauze op een typisch Frans pleintje onder de bomen koers je verder richting de Ardèche. Nog meer slingerwegen en een lunchplaats in een gezellige stad. In de middag steek je de Rhône over en kies je de snelweg, voor de laatste run naar Nantua.

Nantua- Ribeauvillé

352

Geen location de Kayak, maar locations de ski tijdens deze route. De wintersportregio in dit deel van de Jura floreert beter dan de regio op de heenweg. Wat grotere dorpen en meer kabelbanen. Genoeg keuze voor de koffiestop. Dan verder via de Val de Moute waar je kunt pauzeren aan het Lac St. Point of nog een uurtje verder sturen langs de mooie kloof bij de Doubs. Aldaar de zeer toegankelijke grotkapel van Remonot, leuk om even te kijken. Daarnaast het (simpele) restaurant de la Grotte. Je koerst verder langs leuke dorpjes en bochtige wegen. Dan is het tijd voor de finale snelweg naar Ribeauvillé.

Naar huis

64

Indicatie einde route – Utrecht: 590 km
Indicatie einde route-Antwerpen: 498 km

Zie uitrijdroute. 5 daagse Elzas/Vogezen reis.