1. Je bent hier:
  5. motorroutes andalusie

Motorroutes Andalusie

Malaga-Ronda

Je indrukwekkende rondreis start in Malaga. Heb je motorvervoer geboekt, dan neem je vanaf het vliegveld de taxi naar de loods waar je motor staat. Je wordt verwelkomd door de Nederlands sprekende medewerkers. Je kunt wat drinken, je omkleden en je motor gereed maken voor de reis.Via een aantal rotondes verlaat je snel de buitenwijken van Malaga en koerst over een wat bredere weg de Spaanse zon tegemoet. Even wennen, makkelijk sturen en nog wat grotere plaatsen. Je nadert de Sierra las Nieves, een prachtig landschap met heerlijk bochtige wegen. De eerste Spaanse pauze en dan verder naar Ronda. Het centrum laat je links liggen, nog 2 bochten verder arriveer je bij het supergezellige hotel. Thuis in Spanje, dit smaakt naar meer!

Ronda A

223

Je slingert door het groene landschap langs en door mooie dorpjes. In één van die hooggelegen witte dorpen kun je op een pleintje onder de sinaasappelbomen koffie drinken. Dan volgt een prachtig traject door de Sierra Grazalema, krullende wegen langs hoge rotsen. Pittig sturen, maar je wordt beloond met prachtig uitzicht op het azuurblauwe meer. Een soms bijna uitgestorven wereld met imponerende bergen en ruige hellingen. Uitblazen op wat bredere wegen en dan andermaal aan de bak op de laatste bochtige passage terug naar het hotel.

Ronda B

237

Deze route voert je van het platteland via een mooi gelegen stuwmeer langs de spectaculaire wandelroute Caminito del Rey. De wandelaars lijken aan de wand van een diepe kloof geplakt. Dan meer groen, stedelijker gebied en de kust. In de buitenwijken van Marbella liggen kapitale villa’s verspreid over de heuvels. Je laat de kust weer achter je via lekkere, lange bochten op een weg die ook vaak gebruikt wordt bij motortesten en presentaties. Dan weer het smallere idyllische werk naar Ronda. De route loopt door het centrum, zodat je een kijkje kunt nemen bij Tajo, de 18e-eeuwse boogbrug over een kloof van 120 meter.

Ronda-Lanjaron

277

Je verlaat Ronda via vlot doorgaande wegen, na de koffiestop worden de wegen weer smaller. Hier heb je een heel ander beeld van Spanje, weidser, vriendelijker. Landbouw, groen, bomen en lege vlaktes wisselen elkaar af. Zo nu en dan klim je hogerop en zie je een glimp van de Middellandse zee. De lunch is aan het gezellige marktplein van Alhama de Granada, prachtig gelegen aan de rand van een diepe kloof. Je kunt er een leuk ommetje maken. Je koerst ontspannen verder langs opnieuw een stuwmeer en door een vruchtbare vallei met oneindige olijfplantages. Lange bochten en een goed wegdek begeleiden je richting Granada waarna je via de nodige bochten arriveert in Lanjaron.

Lanjaron A

220

Een super rondje die de fraaie Alpujarra combineert met de Costa Tropical. Super sturen, slaperige dorpjes, kale bergwanden en indrukwekkende valleien. Het uitzicht is fenomenaal. Hoog de witte toppen van de Sierra Nevada, in het midden gele bergen met sinaasappelbomen en laag, nog ver weg, de zee. Via onvoorstelbare krakelingwegen zak je steeds verder af totdat je de kust raakt en deze een stukje volgt. Weer terug in de bergen houden de bochten niet meer op. Je klimt steeds hoger, de weg wordt smaller en je uitzichten groots. Nog even een terrasje pakken, voordat je aan het laatste pakket met bochten begint die je weer terugbrengt in Lanjaron.

Lanjaron B

229

Opnieuw de Alpujarra in volle glorie met de witte bergdorpen als letterlijk hoogtepunt. Vandaag is de koffie aan de kust. Daarna niemandsland, heerlijk sturen, kijken en je verbazen over het uitgestrekte niets. In de middag zet je koers naar Trevelez op 1476 meter, bekend om zijn gedroogde hammen die je niet zullen ontgaan. Kleine straatjes, terrasjes, verkopers, je zit ineens weer volop in het toerisme. Er volgen nog meer pittoreske dorpen met ieder hun eigen koopwaar. Bezoek ze of stuur lekker door over de kronkelige bergwegen. Deze rit zal je geen kilometer vervelen.

Lanjaron-Mojacar

250

Tot aan de koffiepauze een keuze, extreem sturen op eenzame hoogte, of ga je voor een minder inspannende start. Bochten krijg je ook daarna nog zat. Na de koffiestop bijvoorbeeld een waar circuit. Je kunt het traject van bovenaf overzien en dan los gaan. Je koerst naar de rand van de Alpujarra en overbrugt een stukje minder charmant Andalusië. Het gebied wordt droger, bijna woestijn, alweer een heel andere ervaring. In de omgeving van Tabernas kom je langs een aantal Western film locaties én langs de circuit van Almeria, naar eigen zeggen het warmste en droogste circuit van Europa. Dan snel verder naar Mojacar. Misschien even wennen aan de moderne ambiance, maar comfort en zeezicht wennen snel.

Mojacar A

240

Een mooie rit door de verlaten woestenij. Slingerwegen die goed in het vel zitten, waanzinnig uitzicht op de bergen en superbochten. Daarna bijkomen met koffie op een terras! En verder over wegen zonder verkeer, onderweg naar de vergetelheid. De berg op en de berg weer af… Lunchen op een rustig dorpspleintje en andermaal een bochtige weg naar Nijar, lokaal bekend vanwege ambachtelijk keramiek. Dan met een lus terug naar de kust met een mooi uitzichtpunt op de kaap. Via een mijnwerkersdorpje én dwars door de groentetuin van Europa naar Mojacar.

Mojacar B

237

Een pittige route, we doen er nog een schepje bovenop. Wegen met heel veel bochten die soms superstrak in het pak zitten, maar ook trajecten met minder goed wegdek. Je waant je in de woestijn; een drooggevallen rivierbedding, de stilte, de verlatenheid. Nog even en er galopperen cowboys voorbij. De koffiepauze is geheel in stijl. Daarna ontvouwt zich weer een super stuurtraject, mega lange doordraaiende bochten en minidorpjes. Een leuke lunchplek en nog een heerlijke stuurweg terug naar de kust.

Mojacar-Malaga

319

Afhankelijk van je terugvluchttijd nog een uitgebreid ontbijt, of juist een vroege start. Terug naar Malaga, motor inleveren en bepakt en bezakt met prachtige beelden en indrukken van dit imposante land naar het vliegveld.